DeRoeck-Vietnam-2010.reismee.nl

Nha Trang.

27 juli

Met een Airbus 320 van Vietnam Airlines een vroege vlucht naar Nha Trang. In de vertrekhal van Da Nang stonden grote groepen 'scouts' een staaltje discipline te tonen.

Na een vlucht van drie kwartier en een busrit van ook drie kwartier gearriveerd in het hotel. Weer schone en grote kamers. De zwemkleren aan en op naar het strand. Hoge golven, een flinke stroming en vervolgens strandstoelen huren. Even een ouderwets vakantiegevoel. Zon, zee en niets doen, ook al is het maar voor een uurtje of twee.

28 juli

Weer hoog tijd voor cultuur. Ook in Nha Trang rijden de taxi's ons bijna voor niets naar de plaats van bestemming. Eerste halte van vandaag is de Long Sonpagode. De pagode is nog altijd in gebruik en wordt bewoond door monikken. Bij de ingang stonden Vietnamese meisjes die zogezegd studenten Engels waren in het klooster. Ze wilden ons graag rondleiden. Oh hoe naief kan een mens zijn. Na een kwartier wilden de vriendelijke dames ons ansichtkaarten verkopen voor 100.000 dong. Het gaat niet om de hoeveelheid geld, maar de manier waarop we als toeristen telkens weer benaderd worden heeft het uiterste van onze vriendelijkheid bereikt.

We hebben de dames boos achtergelaten en zijn vervolgens zelf verder de pagode gaan bezichtigen. Maar al snel werden we weer aangeklampt door een (dit keer echte?) gids. Op audiëntie bij de oudste monnik van het klooster. Na een aantal vragen en een foto samen met S werd er natuurlijk weer om een kleine vergoeding gevraagd. Nee, we zijn geen krenterige mensen die geen geld willen uitgeven, ja we zijn het spuugzat hoe de geldklopperij in zijn werk gaat. En de pagode en de monniken? Nou dat was de moeite van het bezoek zeker waard!

Onze volgende bestemming waren de Po Nagar-Chamtorens. Gelukkig geen gids meer te bekennen en we hebben in ons eigen tempo deze prachtige torens kunnen bezoeken. Schoenen uit, schoenen aan...

Via een kleine rustpauze in ons hotel dan nog het Oceanografisch Instituut bezocht. Rijen vissen op sterk water.

Nog even terug naar 'onze bedjes' op het strand en genieten van het gezellige Vietnamese strandleven.