DeRoeck-Vietnam-2010.reismee.nl

Kleren die passen...

24 juli

Na nog maar eens een lekker ontbijt bij 'la Boulangerie' met de bus naar Hoi An. Na twee tussenstops bij bevriende 'toeristische bezienswaardigheden' arriveren we tegen 12uur in Hoi An.

Met één van onze zo vertrouwde taxi's naar het hotel, dat zelfs over een zwembad beschikt! Hoe zuidelijker we komen,hoe beter de hotels. Ook dit keer geen beestjes.

Na ons wat opgefrist te hebben vertrekken we naar Hoi An. De gespaarde dollars worden uitgegeven aan het laten aanmeten van mooie passende kleren. Door m'n lymfoedeem-arm is het onmogelijk om in België leuke (getailleerde) kleren te kopen. De lieve medewerksters in de winkel nemen meer tijd dan een bandagist om de precieze maten van m'n arm te krijgen. Morgen kunnen we ze komen passen om te kijken of er iets aan vermaakt moet worden. S koopt een mooie jas en een zijden jurkje en W gaat voor een prachtig colbertje.

Op de terugweg naar het hotel nemen we een voet/hals/schouder-massage, kwestie van de spieren weer los te krijgen na al het reizen.

25 juli

Een vakantie met veel hoogtepunten, maar af en toe ook een dip door de hitte en de vermoeidheid. De drukte, 'jachtige' mensen op hun brommertjes die god mag weten waar naar toe rijden. De mensen die op iets wachten, maar waarvan ik ook nu nog niet weet waarop ze wachten. En dan alle mensen die iets willen verkopen. Soms op een vriendelijke, wat terughoudende manier, soms op een agressieve, opdringerige toon. M'n beleefdheidsfrases worden steeds schaarser. Ja we hadden ons goed voorbereid op dit avontuur, veel boeken gelezen. Niet alleen reisgidsen, maar ook romans (verboden en toegestane boeken). De realiteit is nog weer anders dan verwacht.

Maar goed, we hebben ook in Hoi An prachtige pagodes, meetinghouses en woonhuizen bekeken. Getuige te mogen zijn van het 'Maanfeest' was ook een heel indrukwekkende ervaring. Al die papieren bootjes met hun kaarsje die de rivier afdreven. Overal tafels met offers (ook bij de ingang van ons hotel) om 'de nieuwe maan gunstig te stemmen'.

26 juli

Hoezo regenzeizoen. In Hoi An gaan de hemelsluizen ook volledig open. Het rioleringssysteem kan al het water niet slikken en nog maar eens ondergelopen straten. Dan maar met hotelparaplu's de 4 kilometerlange wandeling naar de zee gemaakt.Bij een restaurantje met zicht op het water een hotpot seafood gegeten en met de taxi terug naar het hotel. De rest van de middag kaartend in het hotel doorgebracht.

En toen het droog werd nog even naar het centrum, de kleren zijn super!!

Morgen vroeg opstaan om vanuit Da Nang naar Nha Thrang te vliegen.