DeRoeck-Vietnam-2010.reismee.nl

Keizerlijke stad.

Met de 'softsleeper' door de nacht naar Hue. Niet om nu alleen maar negatief te zijn, maar of het ooit wat gaat worden met de toekomst van dit land? Corrupte conducteurs die mensen in het gangpad laten slapen op een stuk karton... Nee echt last heb ik er niet van. We doen de deur van onze coupé op slot en zitten in onze eigen wereld. Maar in een land dat toch een bepaalde ideologie nastreeft is het maar aan een kleine laag van de bevolking gegund om in redelijke welvaart te leven en de rest van de mensen? Die proberen zo goed en zo kwaad als dat gaat te overleven in dit stelsel.

Maar goed, we zijn dus in Hue aangekomen en met een welkomstdrankje in ons hotel ontvangen. Geen beestjes en redelijk schone kamers, wat wil een toerist nog meer? Even wat opfrissen en dan op naar de Keizerlijke Stad. Op weg naar de Citadel hebben we ontbeten in 'la boulangerie', een project waarbij straatkinderen een waardige toekomst proberen op te bouwen. Zeker een aanrader, bij de links kun je doorklikken naar dit project.

Hue, minder brommers, brede straten, schone eetstalletjes, kortom een verademing na bijna een week Hanoi.

De Keizerlijke Stad is de moeite van een bezoek aan Hue meer dan waard. De restauratie van bepaalde delen vindt nog steeds plaats. Een groot deel van de stad is immers plat gebombardeerd door Amerikaanse bommenwerpers.

Het is bloedheet, maar ondanks de hitte gaan S en W in een keizerlijk tenue. Klaar voor een fotosessie.

Na een lang bezoek in de stad hebben we in de avond bij 'Tropical Garden' gegeten. Lekker Vietnamees eten met Vietnamese live-muziek.

Het bezoek aan Hue was kort maar krachtig, de wekker staat op 5.30 uur om op tijd te zijn voor de bus naar Hoi An.