DeRoeck-Vietnam-2010.reismee.nl

Cruisen.

Voor vertrek nog één keer een ontbijt in ons hotel proberen. Grijze en bruine ratten lopen in het 'restaurant'. Trop is teveel hé! Dit was dus de laatste keer ontbijten in dit hotel dat we als uitvalsbasis hebben voor de periodes dat we in Hanoi zijn.

We worden bij ons hotel opgepikt met een busje op weg naar Halong Bay. 'Tuom' zal onze gids zijn voor de komende dagen.Onderweg een stop bij een keramiekfabriek. bedoeling is dat we allerhande dingen kopen en dan laten shippen naar Europa. In plaats van de winkel, bekijken we met ons viertjes de fabriek waar de mensen in zeer slechte omstandigheden hun werk tegen een zeer laag salaris moeten verrichten.

En dan de aankomst in Halong Bay. We zijn duidelijk niet de enigen die een cruise gaan maken. Met een klein bootje naar onze cruiser. Tijdens het varen zullen we geen airco hebben, de generator is nodig voor het varen. Peanuts bij de indrukwekkende omgeving, de rust die over ons komt. Dit voldoet aan al onze verwachtingen!

Een welkomstdrink, een lunch en dan een bezoek aan 'The Amazing Cave' zoals Tuom het zo mooi uitdrukt (Hanh Sung Sot). Een hitte en luchtvochtigheid die menig sauna overtreft. Wat een verschil met de Europese grotten, er wordt geflitst dat het een lieve lust is, overal mag je aankomen. Hoe de toekomst van deze grotten er uitziet is de vraag, maar dat heb ik me al bij meer dingen afgevraagd.

Na het grot-bezoek een geplande kayak. S en ik blijven in het drijvende dorp achter en vermaken ons met kijken en 'praten' met de plaatselijke bevolking. We maken wat prachtige plaatjes.

Terug naar de boot voor een 'sunparty' en een prachtige zonsondergang. En dan zwemmen in zee. Je verwacht een koele duik, maar het water is warm; wat een gewaarwording. Een paar waaghalzen springen van het bovenste dek. Deze hier houdt het maar bij het trapje over de reling. Wat zwemt er allemaal onder ons? Niet bij nadenken. Tsjonge dit is echt genieten.

Omkleden en dan een lekker avondmaal. Nog even de sterrenhemel bekijken en naar de hut. (De airco doet het inmiddels want we liggen stil).