DeRoeck-Vietnam-2010.reismee.nl

Regen!

Om half acht gaat het alarm van de gsm. Geslapen als roosjes dankzij de Lendormin en klaar voor onze eerste echte dag Hanoi. Maar eerst een ontbijt op de vierde etage. Ontbijt huh? Eetzaal? De bar waar gisteravond luidruchtig feest werd gevierd dient tevens als hok voor wat droog brood, een kom Pho en wat watermeloen. Allemaal van verdachte kwaliteit.

En dan de regen, we wisten dat we in het regenseizoen zouden zitten, maar zoveel regen hebben ze hier ook in de laatste twee jaar niet meer gezien. De straten staan blank, tot je knieën door het water. En de brommertjes? Die proberen er nog steeds door te komen. Waar zou de Vietnamees zijn zonder zijn geliefde transportmiddel (tevens stoel, bed, staussymbool). Ook wat verdwaalde kakkerlakken drijven voorbij. Nee dit hadden we ons toch niet helemaal voorgesteld van het regenseizoen, maar oké ook dit is een belevenis. En het water trekt gelukkig ook weer weg.

Te voet naar het Hoan Kiem meer, rustpunt in deze hectische stad.

Alleen dat oversteken hé, of we daar ooit aan gaan wennen? Af en toe hebben we geluk en steekt er een Vietnamees mee over, geeft een gevoel van veiligheid (misschien onterecht, maar we geraken aan de overkant). Gelukkig zijn er de eeuwige taxi's, met meter en eerst kijken naar de startprijs. Hoe meer we er mee rijden, hoe minder we er voor moeten betalen.

Op weg naar de Tempel van de Literatuur, maar nee, waar we ook inslaan overal ondergelopen straten en ook de tempel bleek ondergelopen. dat houden we dan nog tegoed.Dan maar het ook geplande bezoek aan het Museum voor Oorlogsgeschiedenis. Eenzijdige berichtgeving, maar zeker een bezoek waard!

We hebben nog steeds een aantal vouchers nodig die we van onze plaatselijke agent zouden moeten krijgen. Op de klok wordt er hier niet echt gekeken, maar uiteindelijk kwam 'onze man', vriendelijk lachend en met veel en sommige onduidelijke papieren. of dit allemaal goed gaat?

We blijven het allemaal positief bekijken en na wat rust op de kamer een rondwandeling door de oude wijk zonder te verdwalen. Mooi, druk en in iedere straat één bepaald produkt te koop.

Na de zondvloed hebben we nood aan makkelijke slippers en na enig afdingen vinden we wat we nodig hebben.

Morgen vertrekken we voor een paar dagen naar Halong Bay en Cát Bà.