DeRoeck-Vietnam-2010.reismee.nl

Vertrek

Dé dag is dan eindelijk aangebroken. Na heel wat voorbereiding (visa, inentingen, ...) om kwart voor acht de trein naar Schiphol. Met Malaysian Airlines naar Kuala Lumpur. Een lange vlucht, maar prima service en recente films helpen de tijd te doden. Om 6.15 uur plaatselijke tijd komen we aan en gaan ontbijten (even wennen aan de andere eetgewoonten), dan met het treintje naar een andere terminal voor het laatste deel van onze vlucht.

Na 3,5 uur landen we in Hanoi. Ja de bagage heeft de transfers ook doorstaan en na even wachten op onze rugzakken staat ons privé-busje klaar met een chauffeur die geen woord Engels spreekt. Onderweg pikken we een vriendinnetje van hem op die ook mee rijdt naar Hanoi en ons de oren van het hoofd kletst.

We worden afgezet bij ons hotel in de oude wijk, het Van Xuan hotel; zeer authentiek, ook zeer oud en vies, maar de sfeer van de oude straatjes heeft wel wat. Veel brommers, lawaai en mensen die van alles, maar tegelijkertijd ook niets lijken te doen op straat.

De bagage op de kamers en een eerste kennismaking met Hanoi. Warm, duizenden brommers, oversteken met het verstand op nul en de blik op oneindig.

Het was een lange dag, om negen uur naar bed, allemaal een slaaptablet om de jetlag een loer te draaien.

Het verkeer blijft toeterend doorgaan.