DeRoeck-Vietnam-2010.reismee.nl

De Mekong.

1 augustus

Kwart over zeven werd acht uur, toen een gammele reisbus ons kwam ophalen voor een drie uur durende reis naar Vinh Long. Achterin de bus met een chauffeur die niet wist waar de remmen zaten. Maar aan alle ellende komt ooit een einde, zo ook aan deze.

Even later met een boot de rivier op. Prachtig, alles vergeten en zoveel om van te genieten. Het reisgezelschap valt heel goed mee. Na een tijdje varen, meren we aan op een eiland voor bezoeken aan een drietal fabrieken waar o.a. rijstvellen, honing, poprijst en kokossnoep gemaakt worden. F en W proeven ook nog 'slangenwijn'.

Een hoogtepunt van deze dag (voor mij toch) was het fietsen door de jungle naar ons lunch adres. S, W en F op gammele fietsjes. Om de één of andere, voor mij tot nu toe nog steeds niet duidelijke reden, werd ik achterop de brommer van een oude dikke Vietnamees geplaatst en reed vrolijk de zwoegende fietsers voorbij. Een belevenis die ik, net als mijn bff-vriendin uit de Sapatrein, nooit zal vergeten.

Na de lunch wat hangen in de hangmat en dan met kleine bootjes door de jungle terug naar een zijtak van de Mekong om vervolgens met onze boot terug te varen naar Vinh Long. Weer in de bus en op weg naar Can Tho voor een overnachting en morgen bezoek aan de floating market.

2 augustus

Een lange maar indrukwekkende dag. We werden al vroeg bij ons hotel opgehaald om de floating market van Can Tho te bekijken. Erg mooi, van de grote boot overstappen op een klein bootje om door de markt te varen.

Bij terugkomst bij de grote boot lag er een'Ananasboot'langszij met een vrouw die zeer bedreven was in het maken van ananas-lolly's.

Daarna verder om nog maar eens wat fabrieken te bezichtigen. Bij één van deze bedrijven hebben we kennis gemaakt met de 'boomwc, weinig privacy, maar frisse lucht.

Terug naar Can Tho, waar F en W gegrilde slang hebben gegeten voor de lunch. S en ik als doorgewinterde vegetariërs keken er naar en waren stil.

Terug over de gammele wegen naar Saigon (HCMC). Een snelle douche en dan alweer onze laatste avond in Vietnam. Morgen nog tot hal vier in Saigon (HCMC) en dan op weg naar huis.